Quaderns d’expressió infantil

L’experiència de l’Obrador es veu reflectida en els Quaderns d’expressió infantil.

Els Quaderns consisteixen en analitzar les obres dels infants, una per una, fent-ne un comentari personalitzat que serveix per interpretar el traç infantil, tot centrant-se més en el procés que no pas en el resultat.

Malauradament només en conservem un de complet, malgrat que en va confegir alguns més que no va completar.

Cites

(…) em meravello en veure que, davant de cada obreta, hi ha una història que només jo sé. No la dels nanos, sinó la del fet que vaig viure com la creaven.(…)

L’art és un poderós mitjà d’educació: Així que l’infant amb mà maldestra, agafa un llapis i es posa a picar sobre una superfície ja podem començar a educar-lo.

Educar l’infant mitjançant l’art no és pretendre fer-ne un artista o um dissenyador, sinó una persona complida.

I també es tractava d’afinar els sentits dels infants d’una manera total, no solament el de la visió: el tacte, l’olfacte, l’orella…

Mai no m’havia aturat a pensar que cap d’ells pogués fer una carrera artística. De fet, a l’Obrador, l’art quedava en segon terme. El més important era que esdevinguessin persones, que aprenguessin a pensar, a sentir, a conviure, a gaudir pregonament.

Ara que ja han crescut, potser diuen que no saben dibuixar, ni pintar, ni modelar. Al cap i a la fi, l’art només era una eina per educar-los. Encara que només fos durant un parell d’hores a la setmana.

Després de dotze anys, amb tres canvis de local i el relleu subsegüent d’una part de criatures, vaig trobar allò que buscava: que qualsevol persona pot saber dibuixar, pintar, modelar i treballar l’espai d’una forma correcta.

L’únic que cal és que a les escoles, es posi el mateix èmfasi en el món visual que el que s’està donant als àmbits verbal i matemàtic.